02 aprilie 2007

Manele de Sahara [RO]


O intrebare banala aici este: “De unde esti?” Este normal. Sahara este o regiune multiculturala si cand doi oameni necunoscuti si venind din culturi diferite se intalnesc, gheata e sparta cu intrebarea simpla si fara nici o conotatie rasista “de unde esti?”.

De cate ori raspund unui algerian, cunosc ceea ce urmeaza. O pauza scurta in care probabil incearca sa isi aminteasca ce stie despre Romania si zambetul ca si-a amintit. “Ahaa...Hagi. Gica Hagi.” De aici parerile sunt impartite. Cam jumatate considera ca este un foarte bun jucator de fotbal. Cealalta jumatate considera sincer ca e cel mai bun jucator de fotbal din lume. In tot timpul asta eu tac. Astept finalul ca sa pot da replica. Dupa Hagi urmeaza o scurta pauza si dupa aia fata li se intuneca un pic... Ceaucescu!

Aici intru eu in scena. “Da. L-am impuscat.” In continuare discutia continua normal. Invariabil, orice algerian pe care il cunosc pot sa spuna doua si doar doua lucruri despre Romania: Hagi si Ceausescu.

***

Nu-mi plac manelele. Nu sunt special. La multa lume nu le place. Dar dupa vorba romanului plecat in deserturi si soare – de ce ti-e frica nu scapi. Aici muzica este manele. Nu inteleg ce si despre ce femei si bani canta, dar are un aer si un miros irevocabil de manea. Si le place.

Le place asa de mult incat oriunde ma duc si ma intorc aud manele in limba araba. Odata cand am avut de mers cinci ore pana la sonda am fost multumit ca soferul nu asculta muzica. Asculta slujba. Inregistrata pe caseta. Macar nu erau manele. El bolborosea in legea lui, eu admiram desertul.

Zilele trecute cand veneam de la misiunile perfo, nu am scapat. Eram obosit...Prea obosit. Patru misiuni in doua zile si trei dintre ele perfo, in care trebuie sa fii concentrat suta la suta. Cand am plecat spre baza eram asa de obosit incat fericirea ca o sa dorm in patul meu la noapte mi-a dat energie si chiar am inceput sa ma bucur cand soferul a dat muzica la maxim. Era si el fericit ca merge acasa.

La un moment dat a inceput o melodie dintr-asta de-a lor pe care mi-am dat seama ca le placea foarte mult pentru ca au dat muzica la si mai maxim (nici nu stiam ca exista un maxim mai mare decat maximul care era la inceput). Am inteles mai tarziu ca asta era hitul printre operatorii si inginerii algerieni de la Nicholas care a mai fost cu ei. De fiecare data cand puneau melodia asta, boxele spulberau aerul in Toyote.

Eram asa de obosit incat am inceput sa inteleg ce canta astia in araba. Am scuturat din cap ca la desene animate si am intrebat la sofer urland in ce limba canta. Mi-a urlat inapoi si mi-a zis ca nu intelege ca e intr-o limba straina.

“Haouleo ca fatza ta ca nu o pot uitha..ca nu ma pot uitha la ea” sau ceva de genul asta. Si atunci am inteles. Melodia hit Schlumberger Algeria este o manea originala. Nu contrafacaturi dintr-astea arabe. O manea-manea din tara de origine a tuturor hiturilor maneliste. Mareata, Frumoasa, Fascinanta si din pacate Populata Romanie. Era manea dintr-asta de-a noastra. In limba romana, asa cum o cunoastem noi din Basarab, Ferentari si din casetele cu manele de salam de calitate superioara. Era o manea din ROMANIA.

M-au rugat sa traduc dar nu am reusit. Eram prea obosit. Le-am spus doar: “stupid lyrics”. Si chiar erau. Desi intelegeam limba nu intelegeam intelesul. Si oricum eram prea obosit si am adaugat: “melodie de dragoste”.

Sincer, nici nu mai tin minte versurile, dar era ceva despre o fatza si despre o oglinda. Daca cineva dintr conaisseurs cunoaste formatia de “muzica usoara lautareasca” putem sa le facem si noi o surpriza sa se simta si ei bine ca au muzica piratata pe casete in Algeria si care este hit. Vorba aia, daca e sa piratati manele de Sahara macar sa fie din Romania. Cum zice si Microsoft.

Nu de alta dar daca in viitor Romania o sa fie cunoscuta in Algeria cu atributele Hagi, Ceaucescu, Guta - macar unul dintre astia sa stie ca e vedeta. Iar daca Radio Iasi mai emite cum emitea pe vremuri pana in Africa de Nord, n-ar fi rau sa bage una-doua manele acolo. Cine stie, poate asa ajungem si noi cunoscuti in lume. Prefer asta decat tiganii nespalati care fura. Tui gura masii de plai mioritic.

© 2007, Serban Alexandriuc


Cutia cu manele
From Sahara

3 comentarii:

Anonim spunea...

Hai sa facem un playlist de contrabanda. Iti trimit cateva cd-uri cu manele sa vedem ce le place, apoi incepem afacerea. Cate pachete din tara poti primi saptamanal? Bucci

Serban Alexandriuc spunea...

Vorbeste cu meseriasii care se cunosc sa faca niste compilatii. Da pe caseta nu pe CD ca nu ieste. Cand vin in RO mi-o dai si daca are succes lansam afacerea. 50-50. :D

Anonim spunea...

Iau 20 de super-compilatii de la piata, din colt. Ce zici?